Adevărul despre concursuri si campanii. Motivele pentru care am decis să nu mai particip.

Posted: Februarie 8, 2015 in Comentariul Zilei
Etichete:

Bună dimineața. Aș dori să fac un anunț pentru puținii cititorii care mai trec ocazional pragul blogului meu semi-anonim. M-am hotărât să nu mai scriu advertoriale pentru concursuri/campanii și să nu mai particip la competiții de blogging, de orice tip sau cu orice miză. De ce această decizie? Doresc ca acest blog să reflecte cine sunt, iar eu nu sunt o persoană care dorește să-și transforme blogul într-un spațiu publicitar pe nimic, cum s-ar spune, pentru firme care nu iau în serios persoana, ci doar caută  sute de clickuri de la anonimi pe net, răsplătindu-i în schimb cu un covrig și 3 bomboane.  Făcusem pașii greșiți spre asta, dar mă bucur că am realizat la timp mersul lucrurilor și că nu este direcția potrivită de abordare pentru ceea ce imi doresc eu să realizez cu acest blog si nu numai.

Dragilor, să clarificăm întâi câteva lucruri. Nu am nimic împotriva advertorialelor sau ofertelor de colaborare, ci din contră. Cred că este important să le accepți dacă vrei, asemeni mie, să lucrezi cândva în publicitate. Dar, contează tipul de ofertă pe care îl primești. O firmă serioasă nu o să apeleze în veci pururi la 100 persoane care să pună un link pe blog și să ridice în slăvi produsul. O firmă serioasă o să caute un blogger cu un capital de imagine sau cu un stil cât de cât îngrijit al scriiturii, capabil să facă o recenzie echilibrată a unui produs, și, de asemenea, îl va răsplăti cum se cuvine pe acel blogger. Astfel, rezultatul va fi unul de calitate. Competițiile și campaniile nu fac asta, din contră. Ele adună o grămadă de anonimi care se bat pe un covrig și 3 bomboane.

Am făcut și eu asta la un moment dat, și nu am nicio scuză. Eram neexperimentată în ale blogging-ului și am crezut că aceasta este o modalitate prin care poți căpăta vizibilitate. Ei bine, m-am înșelat. Acea vizibilitate nu durează, este o iluzie. Pentru mine, personal, nu la asta se reduce blogging-ul, la a promova pe altcineva pentru un concurs lunar sau anual, ci la a te promova pe tine, a avea tu în primul rând ceva de spus, un motiv pentru care deschizi în fiecare zi aceeași pagină goală și așterni cuvintele, unul câte unul, lăsând adevărata inspirație să curgă, cea autentică, nu cea forțată în speranța că, poate, poate, câștigi și tu ceva. O ofertă de colaborare serioasă din partea unei firme va pune preț pe timpul și scrisul tău, și îți va respecta stilul și integritatea. Un concurs sau campanie te va exploata pe nimic.

Încă imi doresc să pot lucra în publicitate într-o zi, și este credința mea că se poate și altfel, că acest domeniu poate crește fumos și onest pe viitor prin creativitate, profesionalism și dedicație. Îmi iau libertatea să sper, dar în momentul de față sunt dezamăgită de felul în care unele firme și sponsori care exploatează vădit naivitatea bloggerilor amatori (ca și mine, la un moment dat) înțeleg publicitatea în ziua de azi în România, și implicit activitatea de blogging pe care o văd ca „publicitate gratuită” sau „efort pe nimic”.

Țin să întăresc ideea că nu îi judec pe cei care participă la concursuri sau campanii dacă sunt la inceput, înțeleg perfect motivațiile, am participat și eu la competiții de blogging, campanii, am scris pentru diversi sponsori advertoriale, dar am ajuns la concluzia că, simplu spus, nu se merită și nu mă reprezintă o astfel de activitate. Îi judec în schimb pe cei care și-au construit intreaga imagine în online scriind pe nimic, care ajung la maturitate și fac bani doar din asta, deși cunosc adevărata realitate, pe cei dispuși să promoveze ABSOLUT orice, atât timp cât primesc un covrig și 3 bomboane.

Advertorialele pentru campanii sunt răsplătite slab sau chiar deloc. Iar argumentul suprem care contracarează frecvent remarca aceasta vine din însăși partea scriitorilor, care afirmă cu mândrie că „scriu din plăcere, nu ca să câștige ceva”. Consider acest argument slab, greu de crezut, sau, mai dur spus, o minciună cât casa de mare. Fiecare, într-o măsură mai mică sau mai mare, dacă scrie pentru o campanie sau concurs, scrie pentru o răsplată de ordin material sau măcar pentru ego-ul lui, să-și demonstreze că „se poate”.

În ceea ce privește ego-ul, nu mă pronunț, dar vă asigur că răsplata de ordin material este de cele mai multe ori infimă, jignitoare, sub demnitatea de scriitor amator/blogger/om, cum preferați să o spuneți. O să se lase cu tunete și fulgere la remarca asta, dar îmi asum ceea ce afirm. Mi-aș fi dorit să realizez acest lucru mai devreme, înainte să scriu pe sume care nu mi-au făcut cinste. Din pacăte, nu contează conținutul în blogosfera românească și, implicit, calitatea scriiturii, în măsura în care contează vizibilitatea. Motivele pentru care am ajuns la aceste concluzii sunt diverse, dar prefer să nu le menționez, pentru a nu intra în polemici cu nimeni. Cunosc oameni cu integritate, care scriu advertoriale ca pe niște povești frumoase, și te îndeamnă să vezi mai presus de produs în sine, iar ei reprezintă excepția fericită pentru că pot îmbina creativitatea cu publicitatea, și au succes. Pe ei personal chiar ii admir.

Repet, bloggeri amatori ca și mine cu iluzii plăsmuite în ceea ce privește online-ul, să nu vă imaginați că este floare la ureche să te faci „auzit”. Acum realizez că in acest articol am expus o viziune mult prea optimistă, si naivă acum câteva luni, prilej pentru care îmi cer scuze, dacă v-am îndemnat greșit pe cei care vreți să creșteți frumos și onest în blogosferă. Adevărata realitate este ceva mai crudă și mai urâtă. Sponsorul/firma nu dă doi bani pe tine într-un concurs sau într-o campanie, dar își ia aproape toți banii de pe munca ta.

Vreau să închei prin a menționa că nu doresc prin nicio cale să ofensez pe nimeni prin postarea aceasta, ci doar mi-am expus o simplă părere. Da, îi critic aspru pe cei care scriu pentru campanii și concursuri de ani buni, și nu caută oferte serioase, dar pe cei aflați la început îi înțeleg într-o oarecare măsură. Aș fi ipocrită să ii critic pe aceștia din urmă care prestează o activitate pe care am făcut-o și eu. Însă, trebuie să știi când să te oprești, să pui preț pe munca ta și să aștepți oferte serioase, din partea unor firme dispuse să-ți răsplătească efortul.

Eu voi scrie doar pentru cineva care să-mi respecte munca, pentru că prin această decizie mă respect pe mine însămi, și cu asta cred că am spus totul. După scurtul meu parcurs meu în online am ajuns la aceste concluzii, iar cei care îmi urmăresc blogul știu că spun lucrurilor pe nume. Mereu.

Și pentru că spun lucrurilor pe nume, închei cu o concluzie general-valabilă. Dragii mei, în orice faceți, puneți preț pe voi și pe valoarea voastră. Nu vă vindeți ieftin, nu lăsați pe nimeni să stabilească o sumă fixă, mult inferioară efortului sau potențialului vostru. Meritați mai mult. Cu bine, să aveți o zi frumoasă în continuare.

Anunțuri
Comentarii
  1. zzzet spune:

    Nu stiu ce pagerank ai pe blog(vad ca se face un update la el chiar astazi cand am vrut si eu sa il verific pe al tau din curiozitate :)) ) dar intr-adevar unele firme platesc sume care te fac sa te simti un nimic si sa preferi sa nu mai scrii deloc, dar iti spun din experienta( blogul de pe care comentez acum si cu care te-am descoperit nu este primul meu blog, am vechime pe aici ca sa spun asa, mai exact 4 ani in mai) ca daca scrii din pasiune, daca iti place ceea ce faci si ai un stil care te diferentiaza, nu esti banala, si ai acest stil, l-am observat in postarile tale pentru ca desi nu las mereu semen ca trec pe aici te citesc destul de des, o sa vina ei la tine, nu o sa te duci tu la ei. Eu o singura daca in aproape 4 ani am cautat pe cineva pentru care sa scriu, voiam si eu bani, stundetie, stii cum e :)) si am ajuns sa scriu pentru 2-3 euro articole de 400-500 cuvinte, am scris 2 articole si am zis pas, era bataie de joc avand in vedere suma pentru care scriam inainte sa ii caut pe ei articole de 300 cuvinte, si acea suma a venit ca oferta nu ca o cerinta. Si au tot venit, in prezent am doua contracte active pe blogul respectiv si alte 4 contracte pentru firme cunoscute care m-am contactat sa scriu pe site-urile lor pentru ca le-a placut stilul pe care l-au gasit pe blogul meu. Si desi am doua contracte pentru care scriu lunar blogul meu nu e plin doar de advertoriale, este impaiat, combinat, nu stiu cum sa explic, si advertoriale, daca le scrii ca pe o poveste, reala sau nu, o sa ai cititori si o sa te caute si altii sa scrii pentru ei, articole publicitare poate scrie orcine, sa le omogenizezi intr-o poveste e mai complicat, dar este foarte important sa nu cazi in extreme, nu conteaza cate povesti scrii pentru advertoriale, daca sunt doar advertoriale e ca si cand ti-ai prostitua blogul si ajungi sa iti pierzi si stilul si pasiunea pentru scris, ajungi sa vrei sa scrii doar pentru bani si sa ai mereu aceleasi sintagme in articole, si din pacate am vazut astfel de involutii in blogosfera si e chiar trist.
    Scuze pentru comentariul asta foarte lung, dar am vrut sa iti spun toate astea pentru ca nu vreau sa iti pierzi speranta si consider ca ar fi pacat daca ti-ai pierde pasiunea pentru blog 🙂

    Apreciază

    • Cristina T. spune:

      Bună, zzzet. În primul rând, nu-ți cere scuze pentru faptul că ai postat un comentariu lung, pe blogul meu oricine este binevenit oricând să-și împărtășească opinia. Legat de pagerank, în acest moment este 0, dar din câte am înțeles nu au fost deloc actualizate datele de când mi-am făcut eu blogul. Așa mi-a spus cineva care le are cât de cât cu motoarele de căutare. Sincer, nu prea mă pricep la chestia asta, dar mi-ar plăcea să fie cum zici tu și să se actualizeze, cândva. Îți mulțumesc din suflet pentru aprecieri, și mă bucură faptul că îmi urmărești blogul. 🙂 Să știi că ai dreptate, în tot ce spui legat de advertoriale și blogging. Eu nu am foarte multă experiență pe sfera asta încă, dar am observat și eu involuțiile de care vorbeai și este păcat. Am observat, scriind advertoriale, că dispărea originalitatea, mă repetăm constant și nu îmi plăceau articolele. Parcă le scriam doar pentru „a vinde”, cum se spune, fapt care mă nemulțumea. Nu ești singurul care a scris pe sume de nimic, se practică, firmele mai mult exploatează (am avut și eu câteva experiențe nefaste), dar până nu crești și nu îți faci un nume al tău, e foarte ușor să cazi în capcane și să „te vinzi ieftin”, după cum am menționat și în articol. Ideea e că, nu poți să-ți cunoști standardele până nu greșești. Depinde de tine ce ești dispus să faci. Cu studenția cunosc fenomenul, crede-mă. :)) Pasiunea mea pentru blogging rămâne, și o să existe mereu, pentru că asta mă reprezintă. Nu este greșit să îți dorești să faci o profesie dintr-un hobby, dar rar se întâmplă cum vrem noi. Oricum, felicitări pentru realizările cu propriul blog! Ești una din excepțiile care demonstrează că „se poate”.

      Apreciază

      • zzzet spune:

        Nu te agita cu „sa cresti si sa iti faci numele cunoscut”, bine, defapt daca vrei sa faci o profesie din aceasta pasiune atunci da, da tot ce ai mai bun din tine, dar pentru asta trebuie sa te dedici cel putin 10 ore din 24 blogului si tot ce tine de el, publicare de articole noi, raspuns la comentarii, comentarii pe cat mai multe bloguri, publicitate pe toate retelele de social media si asa mai departe. Dar daca vrei doar sa scoti ceva „bani de buzunar”(poti ajunge si aproape de salariul minim pe economie, deci e doar un fel de a spune) trebuie doar sa te tii de blog, sa scrii fara sa te vinzi, si prin asta ma refer sa nu iti schimbi stilul si parerile dupa cum bate vantul. De numele meu nu cred ca ai auzit niciodata in blogosfera, nici de Zzzet(pana acum) nici de celalalt(cu care am pornit tot anonim, dar care in prezent este asociat cu numele meu real de catre suficient de multe persoane) si totusi ti-am povestit ca se poate, si se poate in continuare chiar daca eu mi-am cam abandonat oarecum placerea, lipsa timpului si lipsa inspiratiei din ultimul timp, de asta am incercat sa reapar cu zzzet, poate imi revine inspiratia, dar desi am decazut de la pr3 la pr2 nu inseamna ca mi-au scazut si standardele, nu o sa mai scriu articole de 400-500 cuvinte pentru 3-4 euro cand altii ma cauta sa scriu articole de 300-350 cuvinte pentru 12-15 euro. E vorba de perseverenta si de verticalitate, nu te da dupa cum bate vantul, fa ceea ce iti place, mentineti principiile si parerile si crede-ma, la un moment dat o sa primesti oferte fara sa te astepti 🙂
        Stiu ca poate suna ironic sau ipocrit din partea mea sa iti spun toate astea, dar te rog sa ma crezi ca ti le spun ca de la prieten la prieten, eu oricum consider pe toata lumea din blogosfera prieten deci…, nu vreau sa interpretezi gresit ceea ce am tot spus, daca totusi o faci te asigur ca te inseli si poti sterge comentariile daca te-au deranjat 🙂

        Apreciază

      • Cristina T. spune:

        Știu că trebuie să dedici foarte mult efort și timp blogging-ului dar, din păcate, dacă vrei să-ți și finalizezi studiile, nu prea reușești mereu să le îmbini. Chiar și așa, nu e întotdeauna aceasta o rețetă a succesului. Cum am menționat, din păcate am observat că vizibilitatea primează în fața conținutului. Firește, nu în toate cazurile, dar e o tendință. Ai mare dreptate aici. Trebuie să rămâi fidel stilului tău, deși poți fi tentat să te abați de la el adeseori pentru diverse recompense. Nu am auzit de numele tău în blogosferă, dar în general nu prea caut bloggeri ci dau de articole, iar de acolo verific și persoana, dacă mi-a plăcut ce-am citit. Mi-ar plăcea să-ți citesc acel blog mai vechi. 🙂 Pagerankul nu e neapărat o măsură a calității scriiturii, din contră. Mulțumesc mult pentru toate sfaturile, sper să fie așa cum zici tu, să se răsplătească pasiunea, consecvența și verticalitatea și în acest domeniu pe viitor. Cum să mă deranjeze? Nicidecum nu mi se pare ironic sau ipocrit, chiar am apreciat comentariile tale. Sfaturile sunt mereu binevenite pentru un novice care abia prinde mersul lucrurilor. 😀

        Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s